Eindtermen Praktijkexamens
Eindtermen Stuurbrevet Motorvaart (Totaal op 100 punten)
De overheid stelt het examenprogramma vast.
Om te slagen moet je minstens 60% behalen op elk item van de onderstaande onderdelen
Deel 1: Algemene Veiligheid (40 punten)
Rekening houden met de andere waterweggebruikers en het respecteren van de vaarwegaanduiding, een veilige aangepaste vaarsnelheid aanhouden, een juiste & efficiënte uitkijk houden, rekening houden met de voorrangsregels & correct reageren en zorgen voor een efficiënte communicatie.
Deel 2: Start (10 punten)
Een veiligheidsbriefing inclusief de plaats en het gebruik van de veiligheidsuitrusting en noodprocedures, de manier beschrijven waarop het voorspelde weer waarschijnlijk de vaaromstandigheden zal beïnvloeden, de juiste controles uitvoeren vóór het starten, brandstofvoorraad checken, de motor starten en juiste controles na het starten uitvoeren, dodemanskoord gebruiken.
Deel 3: Vertrek van een steiger of ponton (10 punten)
Beschrijven en gedeeltelijk toepassen hoe landvasten/springen gebruikt moeten worden bij vertrek van een ligplaats aan hogerwal/langswal/lagerwal, boot veilig manoeuvreren uit zijn ligplaats en de stootwillen correct gebruiken.
Deel 4: Varen en de boot keren binnen een beperkte ruimte (10 punten)
Koers rechtdoor - bocht over stuurboord - bocht over bakboord - U-bocht - achteruitvaren, het trimmen van een buitenboordmotor, het efficiënte gebruik tonen van voor- en achteruit met de juiste roerstand, te allen tijde de volledige controle bewaren over het vaartuig en de noodstop.
Deel 5: Een man overboord dummy recupereren (20 punten)
Efficiënt communiceren met bemanning en drenkeling, ervoor zorgen dat er visueel contact blijft met de MOB, onder de juiste hoek en met de aangepaste snelheid aankomen, correct contact maken met de MOB, de MOB terug in/op de boot recupereren en de juiste behandeling van de drenkeling omschrijven.
Deel 6: Langszij afmeren aan een steiger of een ponton/sluis (10 punten)
Een geschikte aanlegplaats kiezen, er voor zorgen dat de juiste landvasten en stootwillen klaarliggen, onder de juiste hoek en met aangepaste snelheid aankomen, de stootwillen correct gebruiken, zorgen voor het doeltreffend vastmaken aan een steiger of ponton en de motor afzetten en de afsluitende controles uitvoeren.
Onmiddelijke stoppers
Fouten op volgende onderdelen van het praktisch examen hebben een onmiddellijk einde van het praktisch examen tot gevolg
waarbij de kandidaat als niet geslaagd wordt beschouwd.
- → Rekening houden met de voorrangsregels & correct reageren.
- → Dodemanskoord gebruiken indien aanwezig.
- → Te allen tijde de volledige controle bewaren van het vaartuig.
- → Een man overboord in een recupereerbare positie brengen.
Eindtermen Yachtman Motorvaart (Totaal op 100 punten)
De overheid stelt het examenprogramma vast.
Om te slagen moet je minstens 60% behalen op elk item van de onderstaande onderdelen
Rol van Stuurman (30 punten)
Manoeuvreren: Zie eindtermen praktijkbrevet Stuurbrevet Motorvaart (Hierboven)
Rol van Navigator (30 punten)
Praktische toepassing van de leerstof van het theoretisch examen yachtman op het vlak van navigatie:
Tochtplanning & tochtuitvoering over meerdere uren, gebruik van elektronische navigatie- en communicatiemiddelen en controle van de brandstofvoorraad in functie van het boottype en het af te leggen traject.
Rol van Schipper (40 punten)
Alle elementen checken die verband houden met: documenten, veiligheid, uitrusting, reglementen en meteo.
Kennis en toepassing van de psychologie aan boord: Leiderschap als schipper in een overlegmodel, duidelijke communicatie met bemanning en goed zeemanschap in de praktische zin van het woord.
Onmiddelijke stoppers
Fouten op volgende onderdelen van het praktisch examen hebben een onmiddellijk einde van het praktisch examen tot gevolg
waarbij de kandidaat als niet geslaagd wordt beschouwd.
- → Algemene veiligheid & veiligheidsbriefing
- → Man-over-boordmanoeuvre
- → Respecteren van voorrangsregels
- → Nachtvaart
- → Vaarplan opstellen (vóór vertrek)
Eindtermen Radarbrevet (Totaal op 80 punten)
De overheid stelt het examenprogramma vast.
Om te slagen moet je minstens 60% behalen op elk item van de onderstaande onderdelen
Deel 1: Vóór vertrek te nemen maatregelen (20 punten)
Inwerkstelling & afstemming van het toestel, interpretatie van het radarbeeld en taakverdeling aan boord.
Deel 2: Vaart met radar (60 punten)
Varen stroomopwaarts en stroomafwaarts, keren rivieropwaarts (opdraaien) en keren rivierafwaarts (kop voor nemen), in- en uitvaren van een haven of engte, ontmoeten en op- en voorbijlopen, ankeren op een aangewezen plaats en gedragslijn in geval van bijzondere omstandigheden waaronder radar defect en storende echo's.
Beroepsprocedure
Hoe beroep indienen:
De onafhankelijke beroepsprocedure is een middel om niet geslaagde cursisten een weerwoord te
geven indien ze zich onterecht benadeeld voelen na het afleggen van een praktijktest.
Binnen de 5 werkdagen na het ontvangen van de resultaten van de praktijktest dient de cursist
schriftelijk of elektronisch het beroep in te dienen naar het praktijktestcentrum.
Het beroep dient te beschikken over de volgende elementen:
- → Identificatiegegevens van de kandidaat.
- → De plaats, datum, startijdstip van het examen en de naam van de examinator.
- → Een Duidelijke motivatie en beschrijving om het beroep in te stellen.
Binnen de twee werkdagen zal het praktijktestcentrum de kennisgeving van het ontvangst
bevestigen.
Afhandeling van het beroep:
Een van de hoofdexaminatoren van het praktijktestcentrum behandelt het dossier en zal in eerste
instantie nagaan of het beroep ontvankelijk is in vorm en gelet op de detailinformatie van het
negatief advies gegeven door de examinator terzake en zoals opgenomen in het vaarverslag van de
praktijktestsessie.
Indien de aangestelde hoofdexaminator oordeelt dat er correct is geëxamineerd en er duidelijk een
gebrek aan kennis of vaardigheden is bij de kandidaat of dat er duidelijk een onmiddellijke stopper
was,wordt de kandidaat van deze beslissing elektronisch in kennis gesteld.
In dat geval ontvangt de kandidaat ook vrijblijvend de informatie betreffende de mogelijkheid en
data van herkansing.
Indien de hoofdexaminator van mening is dat er gerede twijfel bestaat over de examenresultaten, zal
de kandidaat zijn dossier met prioriteit worden behandeld en kan hij herkansen door opnieuw een praktijkexamen in te plannen.
Om grondig te kunnen evalueren zal de kandidaat indien mogelijk worden ingedeeld bij een andere
examinator.
Indien dit niet mogelijk is zal dezelfde examinator als voorheen worden aangesteld, waarbij
zijn/haar beoordeling enkel zal gebaseerd zijn op het moment van herkansing.
De nieuwe praktijktest is onderworpen aan voorafgaand betalen van inschrijvingsgeld.
Een kandidaat die na deliberatie niet akkoord gaat met de beslissing van de aangestelde
hoofdexaminatorkan schriftelijk of elektronisch beroep aantekenen bij de bevoegde dienst van de
FOD-Mobiliteit.
Klachten:
De kandidaat kan altijd electronisch of schrifelijk met klachten terecht bij het praktijktestcentrum.
Bij buitengerechtelijke regeling van het geschil is de Consumentenombudsdienst van de Federale
Overheid bevoegd om elke aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van consumentengeschillen te
ontvangen.
Deze zal op haar beurt de aanvraag ofwel zelf behandelen ofwel doorsturen naar een
gekwalificeerde entiteit.
Bij geschillen met een grensoverschrijdend karakter kan de consument bovendien beroep doen op
het Online Dispute Resolution platform van de Europese Unie.
Op alle overeenkomsten die we afsluiten met onze klanten, ongeacht hun woonplaats, is uitsluitend
het Belgische recht van toepassing en bij geschillen zijn enkel de bevoegde Belgische rechtbanken
bevoegd. Indien om redenen van internationaal recht toch een ander recht van toepassing is, zal bij
de interpretatie van huidige algemene voorwaarden in de eerste plaats teruggegrepen worden naar
de Belgische Wet Marktpraktijken en Consumentenbescherming.