Eindtermen Praktijkexamens

Eindtermen Stuurbrevet Motorvaart (Totaal op 100 punten)

De overheid stelt het examenprogramma vast.

Om te slagen moet je minstens 60% behalen op elk item van de onderstaande onderdelen

Deel 1: Algemene Veiligheid (40 punten)

Rekening houden met de andere waterweggebruikers en het respecteren van de vaarwegaanduiding, een veilige aangepaste vaarsnelheid aanhouden, een juiste & efficiënte uitkijk houden, rekening houden met de voorrangsregels & correct reageren en zorgen voor een efficiënte communicatie.

Deel 2: Start (10 punten)

Een veiligheidsbriefing inclusief de plaats en het gebruik van de veiligheidsuitrusting en noodprocedures, de manier beschrijven waarop het voorspelde weer waarschijnlijk de vaaromstandigheden zal beïnvloeden, de juiste controles uitvoeren vóór het starten, brandstofvoorraad checken, de motor starten en juiste controles na het starten uitvoeren, dodemanskoord gebruiken.

Deel 3: Vertrek van een steiger of ponton (10 punten)

Beschrijven en gedeeltelijk toepassen hoe landvasten/springen gebruikt moeten worden bij vertrek van een ligplaats aan hogerwal/langswal/lagerwal, boot veilig manoeuvreren uit zijn ligplaats en de stootwillen correct gebruiken.

Deel 4: Varen en de boot keren binnen een beperkte ruimte (10 punten)

Koers rechtdoor - bocht over stuurboord - bocht over bakboord - U-bocht - achteruitvaren, het trimmen van een buitenboordmotor, het efficiënte gebruik tonen van voor- en achteruit met de juiste roerstand, te allen tijde de volledige controle bewaren over het vaartuig en de noodstop.

Deel 5: Een man overboord dummy recupereren (20 punten)

Efficiënt communiceren met bemanning en drenkeling, ervoor zorgen dat er visueel contact blijft met de MOB, onder de juiste hoek en met de aangepaste snelheid aankomen, correct contact maken met de MOB, de MOB terug in/op de boot recupereren en de juiste behandeling van de drenkeling omschrijven.

Deel 6: Langszij afmeren aan een steiger of een ponton/sluis (10 punten)

Een geschikte aanlegplaats kiezen, er voor zorgen dat de juiste landvasten en stootwillen klaarliggen, onder de juiste hoek en met aangepaste snelheid aankomen, de stootwillen correct gebruiken, zorgen voor het doeltreffend vastmaken aan een steiger of ponton en de motor afzetten en de afsluitende controles uitvoeren.

Onmiddelijke stoppers

Fouten op volgende onderdelen van het praktisch examen hebben een onmiddellijk einde van het praktisch examen tot gevolg waarbij de kandidaat als niet geslaagd wordt beschouwd.

Eindtermen Yachtman Motorvaart (Totaal op 100 punten)

De overheid stelt het examenprogramma vast.

Om te slagen moet je minstens 60% behalen op elk item van de onderstaande onderdelen

Rol van Stuurman (30 punten)

Manoeuvreren: Zie eindtermen praktijkbrevet Stuurbrevet Motorvaart (Hierboven)

Rol van Navigator (30 punten)

Praktische toepassing van de leerstof van het theoretisch examen yachtman op het vlak van navigatie:

Tochtplanning & tochtuitvoering over meerdere uren, gebruik van elektronische navigatie- en communicatiemiddelen en controle van de brandstofvoorraad in functie van het boottype en het af te leggen traject.

Rol van Schipper (40 punten)

Alle elementen checken die verband houden met: documenten, veiligheid, uitrusting, reglementen en meteo.

Kennis en toepassing van de psychologie aan boord: Leiderschap als schipper in een overlegmodel, duidelijke communicatie met bemanning en goed zeemanschap in de praktische zin van het woord.

Onmiddelijke stoppers

Fouten op volgende onderdelen van het praktisch examen hebben een onmiddellijk einde van het praktisch examen tot gevolg waarbij de kandidaat als niet geslaagd wordt beschouwd.

Eindtermen Radarbrevet (Totaal op 80 punten)

De overheid stelt het examenprogramma vast.

Om te slagen moet je minstens 60% behalen op elk item van de onderstaande onderdelen

Deel 1: Vóór vertrek te nemen maatregelen (20 punten)

Inwerkstelling & afstemming van het toestel, interpretatie van het radarbeeld en taakverdeling aan boord.

Deel 2: Vaart met radar (60 punten)

Varen stroomopwaarts en stroomafwaarts, keren rivieropwaarts (opdraaien) en keren rivierafwaarts (kop voor nemen), in- en uitvaren van een haven of engte, ontmoeten en op- en voorbijlopen, ankeren op een aangewezen plaats en gedragslijn in geval van bijzondere omstandigheden waaronder radar defect en storende echo's.